Hoe bereid je jezelf voor op de eerste keer circuitrijden met je motor?

Leestijd: 5 minuten

30 oktober 2022

Wanneer je voor de eerste keer gaat circuitrijden met jouw motor, is een beetje voorbereiding natuurlijk wel handig. Zowel mentaal als fysiek. En met fysiek bedoelen we dat je fit moet zijn, maar ook dat je motor in orde is en je de juiste motorkleding en uitrusting hebt. De eerste keer dat je iets doet, is altijd spannend. Je kunt nu vast iets uit je verleden terughalen wat je de eerste keer spannend vond, maar nu beter in bent geworden en ook nog eens leuker bent gaan vinden.. Maar goed, circuitrijden..Hoe gaat dat de eerste keer? Wat heb je nodig? En waar moet je aan denken voordat je met je motor kennis maakt met dat prachtige stuk asfalt.

Waar moet je motor aan voldoen?

Voordat je het circuit op gaat (en op mag gaan), zorg je ervoor dat je motor technisch helemaal in orde is. Je motor krijgt het op het circuit wat zwaarder te verduren dan wanneer je gewoon op de openbare weg rijdt. De motor wordt warmer en onderdelen slijten sneller. Om die reden wordt je motor dus gekeurd voordat je het circuit op mag. Neem dit serieus want wat we zeker niet willen is dat de motor afgekeurd wordt en je vervolgens langs de baan kan gaan staan. Check je motor op de volgende onderdelen:

  • De uitlaat mag niet teveel geluid maken. Wanneer dit wel het geval is, kan je van de baan worden gehaald en is je eerste circuitdag al weer voorbij. Zorg er dus voor dat je motor is voorzien van de originele uitlaat of dat je de DB-killer(s) hebt gemonteerd.
  • Banden die zijn voorzien van voldoende profiel (minimaal 2mm), zijn prima om te gebruiken op het circuit. Niet iedereen gebruikt nieuwe banden voor een dagje op het circuit en dit is ook helemaal niet nodig. Wanneer je gaat motorrijden op het circuit is het handig om de bandspanning wat te laten zakken. Dit zorgt namelijk voor meer contact tussen je banden en het asfalt, en hierdoor heb je meer grip.
  • Remmen worden op het circuit vele malen heter dan op de weg. Wanneer ze te heet worden raak je remkracht kwijt. Controleer daarom of je remblokken nog goed zijn en vervang deze als dat nodig is. Dit geldt ook voor de remvloeistof: vervang je remvloeistof als deze te donker is.
  • Ketting en tandwielen moeten uiteraard ook in orde zijn. Zorg ervoor dat de ketting van je motor op de juiste spanning staat en dat deze goed is ingevet.
  • Vering mag niet lek zijn! Wanneer je vering lek is en de vloeistof eruit loopt, is de kans groter dat je gaat vallen. Check je voorvorkpoten op lekkages en laat deze indien nodig op tijd repareren. Bij een circuit is vaak een expert aanwezig die je veringen kan afstellen waardoor sturen een stuk gemakkelijker gaat.

Heb je gelet op bovenstaande punten? Dan komt je motor door de technische keuring en mag deze het circuit op!

motoren op circuit

Welke motorkleding draag je op het circuit?

Op het circuit wordt niet alleen je motor, maar ook jij zelf aan een keuring onderworpen. Oke, dat is overdreven maar er gelden bepaalde eisen waaraan je motorkleding moet voldoen. Op het ene circuit zijn deze eisen strenger dan op het andere. Maar goed, het gaat ook om je eigen veiligheid, dus zorg er gewoon voor dat je de juiste motorkleding draagt.

  • Een helm is natuurlijk verplicht. Zorg ervoor dat je helm goed past en nooit gevallen is of schade heeft gehad. Ook de houdbaarheidsdatum van je motorhelm mag niet verstreken zijn. Daarnaast is het op vele circuits verplicht dat je helm een Dubbel-D sluiting heeft. Nieuwe helm nodig? Lees onze HJC RPHA-11 review, deze helm heeft zo’n sluiting.
  • Handschoenen en laarzen zijn ook verplicht. Met sneakers of korte handschoentjes kom je het circuit zeker niet op. Zorg dus voor hoge motorlaarzen en lange motorhandschoenen zodat je goed bedekt bent.
  • Een leren motorpak is op de meeste circuits verplicht, maar niet op allemaal. Een leren motorpak is uiteraard wel het veiligste. Het beste is een eendelig, leren motorpak. Een tweedelig combi motorpak voldoet ook als hierbij de jas en broek aan elkaar geritst kunnen worden. Op sommige circuits is het toegestaan om met textiel of kevlar e.d. te rijden. Wanneer je dit wil, is het raadzaam om dit even bij de organisatie na te vragen.
  • Protectie van je schouders, ellebogen, heupen, knieën en rug is zeer belangrijk. De organisatie van circuits stelt een CE1 of CE2 gekeurde rugprotector verplicht. Het beste is een losse rugprotector in plaats van een model dat vastzit in je jas. Zorg voor goede protectie over je hele lichaam.
  • Oordopjes zijn ook zeker aan te raden. Bij hoge snelheden heb je meer kans om gehoorbeschadiging op te lopen. Ook zorgen oordopjes ervoor dat je jezelf beter kunt concentreren op het circuitrijden.


Zowel je motor als je motorkleding is nu in orde. Maar hoe gaat zo’n circuitdag nou precies?

Je eerste keer circuitrijden met de motor

Er zijn in Nederland verschillende circuits waar je met je eigen motor op kunt rijden, zoals Zandvoort, Lelystad, Oss en Assen. Je kunt online een circuitdag boeken via verschillende organisaties, zoals Trackdays4all. Er zijn twee opties: vrij rijden of rijden met persoonlijke begeleiding. Ook dan rijd je vrij, maar krijg je les van ervaren motorcoureurs die je rijgedrag met je zullen doornemen en je tips zullen geven. Bij sommige aanbieders van circuitrijden met je eigen motor is het mogelijk om een circuitdag te boeken met een instructeur waar je achteraan rijdt in groepjes, dit kan bijvoorbeeld bij Motorcircuittraining.nl.

Bij het boeken van een circuitdag geef je aan hoeveel ervaring je hebt. Waarschijnlijk weinig tot geen, want het is je eerste keer. Je wordt dan in een groep ingedeeld met anderen die evenveel ervaring hebben met motorrijden op het circuit. Dit wordt gedaan zodat iedereen in een groep met ongeveer dezelfde snelheid rijdt, hiermee worden gevaarlijke situaties voorkomen. Mocht blijken dat een groep toch te langzaam (of te snel) voor je is, kun je altijd van groep wisselen.

De circuitdag

Bij een circuitdag ben je vroeg aanwezig. Je motor wordt gecontroleerd. Deze motorcontrole kan vaak ook de avond ervoor. Handig als je een overnachting hebt geboekt. Je krijgt ook een startnummer en vaak een transponder voor het waarnemen van je rondetijden. Er volgt een briefing waarin de regels van het circuit worden uitgelegd. Daarna wordt de planning bekend gemaakt en kan jij zien wanneer je met jouw motor het asfalt gaat betreden.

Nog enkele tips voor je eerste keer circuitrijden met je motor

  • Zorg ervoor dat je fit bent. Circuitrijden met de motor is intensief, ook al zijn het ‘slechts’ sessies van 10-20 minuten.
  • Drink genoeg water. Je zult gaan zweten en vocht verliezen, hierdoor daalt je concentratievermogen.
  • Het is je eerste keer, laat je niet gek maken. Dat knietje op de grond komt later wel!
  • Mocht je de luxe hebben van een motortrailer of bus, dan is dit ideaal om uitgerust op het circuit aan te komen.
  • Eet wat zoute snacks, dit helpt om vocht vast te houden en je honger te stillen.
  • Tank minimaal E5 benzine voor optimale prestaties van je motor.

Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je gaat genieten van je eerste dag motorrijden op het circuit!