Review HJC RPHA-11 Motorhelm

De HJC RPHA-11 is de opvolger van de HJC RPHA-10. De RPHA-10 was een zeer geliefde helm bij een hoop fanatieke motorrijders. Heeft HJC het succes van de RPHA-10 kunnen overtreffen met de RPHA-11? In deze review lees je een persoonlijke ervaring met de HJC RPHA-11 en waarom we deze motorhelm juist wel of niet aan jou zouden aanraden.

Wat zit er in de doos?

De HJC RPHA-11 wordt geleverd in een blauwe doos. De motorhelm zelf zit verpakt in een stevige, zwarte helmzak met het HJC logo. Natuurlijk is de doos gevuld met piepschuim waardoor je zeker weet dat de helm onbeschadigd wordt vervoerd. Ook zit er een Pinlock-vizier in de doos. Voor iedereen die het nog niet weet; een Pinlock-vizier kun je in het vizier van je helm bevestigen, dit zorgt ervoor dat je vizier niet beslaat. Heel handig! Verder zit er nog een donker vizier in de doos, naast het heldere vizier dat op de helm bevestigd zit. En als laatste zitten er natuurlijk wat instructieboekjes bij die je toch niet gaat lezen.

De specificaties van de RPHA-11

Ten opzichte van zijn voorganger kenmerkt de RPHA-11 zich door verbeterde stabiliteit, verbrede binnenvoering voor brillen/headsets, geoptimaliseerde ventilatie en de helm is ook nog eens stiller geworden. Wat wil je nog meer? De verdere specificaties? Die lees je hieronder.

  • ECE keurmerk
  • Carbon, aramide en glasvezel buitenschaal
  • Gewicht van ongeveer 1300 gram
  • Dubbel ventilatiekanaal op kin en voorhoofd
  • RapidFire Shield Replacement systeem
  • Emergency kit voor verwijderen helm na ongeval
  • Voorbereid op Tear-Off strips
  • Dubbel-D kinband sluiting
  • Inclusief donkergetint vizier
  • Inclusief MaxVision Pinlock lens
  • Geschikt voor brildragers
  • Buitenschaal in 3 maten
  • Extra breed gezichtsveld
  • Viziervergrendeling
  • Wasbare MultiCool binnenvoering

Dat zijn een hoop specificaties, maar het is natuurlijk nog veel belangrijker hoe de helm het in de praktijk doet. Geen zorgen, dat gedeelte komt nu.

Wat vinden we van de HJC RPHA-11?

We hebben de helm getest met hoge en lage snelheden en met verschillende weersomstandigheden. Hierdoor kunnen we je een duidelijk beeld geven van wat wij van de helm vinden.

Draagcomfort

Met zijn 1300 gram is de HJC RPHA-11 een lichtgewichtje. Op de motor merk je al snel het verschil tussen bijvoorbeeld een helm van 1300 en 1500 gram. Als je denkt dat dit wel mee zal vallen, moet je het maar eens uitproberen! Hoe harder je rijdt, hoe meer je een lichte helm kan waarderen. Over hard rijden gesproken: de helm heeft een soort achterspoiler welke ervoor zorgt dat de rijwind altijd goed over de helm heen wordt geleid. De helm wordt niet instabiel en blijft goed zitten bij snelheden boven de 200 km/h.

De binnenvoering voelt comfortabel aan. De kussens zijn stevig maar voelen zacht aan op je gezicht. Het voelt niet vervelend om de helm meerdere uren achter elkaar te dragen. De binnenvoering van de HJC RPHA-11 kun je helemaal losmaken en uitwassen, wel zo fijn! Ook kun je een nieuwe binnenvoering los kopen wanneer deze aan vervanging toe is. Verder is het natuurlijk bijna geheel afhankelijk van de vorm van je hoofd of deze helm lekker bij je zit. Dit zul je zelf moeten uitvinden..

Ventilatie

De ventilatie is een van de sterkste punten van de RPHA-11. De helm beschikt over een flink aantal ventilatiekanalen waardoor je je hoofd koel kunt houden. Twee daarvan zitten op de bovenkant van de helm, een op je voorhoofd en natuurlijk rondom de kin. De twee ventilatiekanalen op de bovenkant kun je gemakkelijk bedienen met een soort draaisysteem, de andere ventilatiekanalen werken met de welbekende schuifjes. Wanneer het te koel wordt, is natuurlijk ook mogelijk om de ventilatiekanalen deels of volledig te sluiten. De lucht verlaat de helm via de achterkant onder de spoiler.

Zicht en vizier

Het zichtveld van de RPHA-11 is groot. Zelfs als je voorovergebogen op je motor ligt en naar boven kijkt, zie je nog steeds meer dan genoeg. Dit is zeker niet bij iedere helm het geval. Ook aan de zijkanten is het zicht meer dan in orde.

Zoals gezegd wordt de helm met 2 vizieren geleverd, een helder en donker getint vizier. Het donkere vizier geeft de helm een nog stoerdere uitstraling en is fijn bij het rijden in de zon. Ben je een mooi-weer rijder? Maak dan zeker gebruik van het donkere vizier. De helm is namelijk niet uitgerust met een intern zonnevizier en met het heldere vizier zul je dus meer last hebben van de felle zon die in je gezicht schijnt. Het niet hebben van een intern zonnevizier zorgt wel voor een sterkere helmschaal. Mocht je wel graag een zonnevizier in je helm willen hebben, kijk dan eens naar de HJC RPHA-70. Het vizier is gemakkelijk te wisselen door het RapidFire Shield Replacement systeem. Mocht de vizierbevestiging ooit kapot gaan, dan is dit te vervangen.

Het meegeleverde MaxVision Pinlock vizier doet zijn werk. Als je deze bevestigt zal je helm niet beslaan. Er wordt helaas maar 1 Pinlock vizier meegeleverd. Wanneer je dus vaak wisselt tussen helder en donker getint vizier, zul je nog een Pinlock vizier moeten bijbestellen. Of maar één van de twee vizieren voorzien van Pinlock, maar dit is natuurlijk niet ideaal.

Ook is de HJC RPHA-11 voorbereid op Tear-Off strips, handig als je met enige regelmaat op het circuit wil gaan rijden met de helm. Voor circuitrijden zit er nog een leuke optie op de helm, je kunt het vizier namelijk vastzetten door middel van een lock-systeem. Wanneer je het vizier helemaal dichtdoet, wordt deze vergrendeld en hierdoor kan deze niet zomaar open schieten op hoge snelheden. Het lock-systeem ziet er op het eerste gezicht misschien een beetje fragiel uit, maar wanneer je het vaker hebt gebruikt merk je dat het stevig genoeg is. De RPHA-11 is een veelverkochte helm en een van de grotere motorwinkels in Nederland wist te vertellen dat er nooit iemand is teruggekomen met een gebroken lock-systeem.

Veiligheid

De reden dat je een motorhelm draagt, is natuurlijk de veiligheid. De HJC RPHA-11 heeft het ECE 22.05 keurmerk, dit is verplicht voor helmen in Europa. Het zegt alleen niet zo heel veel, omdat helmen van een paar tientjes ook de ECE keuring hebben doorstaan en zeker niet even veilig zijn als de RPHA-11. Belangrijk voor de veiligheid van een helm is het materiaal waarvan deze gemaakt is. De helm heeft een P.I.M. helmschaal met een vezelmix van Carbon, Aramide en Glasvezel. Deze mix zorgt ervoor dat de helm een klap goed absorbeert bij impact. Ook is het materiaal slijtvast.

Er zijn verschillende organisaties die helmen testen op impactabsorptie. Een Brits instituut doet een zogenaamde SHARP-test en geeft de HJC RPHA-11 3 uit 5 sterren, dit is erg goed. Ook Motorrad, een Duitse organisatie, heeft de RPHA-11 getest op impactabsorptie en beoordeelt de helm als een van de beste uit zijn gewichtsklasse. Het is dus niet makkelijk om hier zelf een oordeel over te vellen.

Wel kunnen we nog wat zeggen over de sluiting van de helm. De RPHA-11 heeft een Dubbel-D sluiting. Dit is nog steeds de veiligste sluiting voor helmen en is vaak verplicht op het circuit. De sluiting zorgt ervoor dat de helm nooit vanzelf kan loskomen. De helm heeft ook een Emergency Release System waarmee hulpdiensten de helm veilig van je hoofd kunnen verwijderen. Door met de rode koortjes eerst de binnenvoering uit de helm te trekken, wordt er geen druk op je nek gezet bij het afdoen van de helm.

Geluid

De HJC RPHA-11 is niet de stilste helm. Wil je een stille helm? Dan is de RPHA-11 niet geschikt voor jou. Het is ook niet zo dat de helm extreem lawaaierig is, maar er zijn motorhelmen die hier beter scoren. Wanneer je oordoppen gebruikt, merk je er echter niet veel van. Als je een langzame motorrijder bent, ook niet.

20% korting op ALLE motorfietshelmen

Conclusie review HJC RPHA-11

De RPHA-11 is een zeer goede helm voor de fanatieke motorrijder. De helm zit goed en blijft ook goed zitten bij hoge snelheden. De ventilatie van de helm is uitstekend. Of er ook iets is dat beter kan? Het geluidsniveau kan beter en HJC zou twee Pinlock vizieren mee kunnen leveren. Wanneer je op zoek bent naar een sportieve, lichte helm van hoge kwaliteit met een niet al te hoge prijs, dan is de HJC RPHA-11 zeker wat voor jou. De helm is verkrijgbaar in het zwart, wit, grijs en in een tal van prints. De adviesprijs van een standaard kleur is €399,99 al kun je de helm vaak voor een stuk minder bestellen bij Chromeburner.nl, Rad.eu of natuurlijk bij Bol.com.