26 juni 2023
Misschien denk je: mijn motor heeft al een zij-standaard, wat moet ik met een paddockstand? In de basis is een paddockstand gewoon een standaard voor je motor, maar het biedt veel voordelen ten opzichte van je zij-standaard. We kunnen je met zekerheid zeggen dat wanneer je eenmaal een paddockstand (of twee) hebt, dat je niet meer zonder kan. We leggen eerst even uit hoe een paddockstand werkt en hoe je ‘m moet bevestigen. Onderaan het artikel vind je alle voordelen!
Hoe werkt een paddockstand?
Er zijn meerdere soorten paddockstands. Ze werken eigenlijk allemaal hetzelfde maar er zijn verschillende bevestigingsmogelijkheden. Met één van deze bevestigingsmogelijkheden zet je de paddockstand ‘vast’ aan je motor en vervolgens duw je gewoon op de paddockstand zodat het voor- of achterwiel door het hefboomeffect omhoog komt. Je motor staat stevig doordat het volledige gewicht is verplaatst naar de paddockstand.
Het werkt dus heel eenvoudig, maar het kan best lastig zijn om je motor in je eentje vast te houden en tegelijkertijd de paddockstand naar beneden te duwen. Dit moet je even onder de knie zien te krijgen. Als je het met z’n tweeën doet, kan de een de motor vasthouden en is het geen enkel probleem.

Op welke manieren kun je de paddockstand bevestigen?
Je hebt paddockstand-bevestigingen voor je voorwiel, achterwiel en je hebt modellen die je voor zowel je voorwiel als achterwiel kunt gebruiken. Voor dat laatste moet je wel wisselen van adapters (die vaak meegeleverd zijn) en moet je de breedte van de paddockstand aanpassen. Hieronder zie je op welke manieren je een paddockstand kunt bevestigen. Het verschilt per motor welke bevestiging je nodig hebt of kunt gebruiken, niet iedere motor heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om bobbins in de achterbrug te plaatsen.
Bevestiging met bobbins en haken
Bobbins zijn kleine, stevige steuntjes met schroefdraad die je in de achterbrug van je motor kunt draaien. Niet iedere motor biedt de mogelijkheid om bobbins te gebruiken maar de meeste nieuwe motoren zijn hierop voorbereid. Met bobbins is het mogelijk om de haken van een paddockstand eronder te plaatsen en op deze manier de motor te liften. Het is de meest populaire manier om het achterwiel van je motor van de grond te krijgen. Er zijn 4 verschillende maten van bobbins: M6, M8, M10 en M12. Check dus altijd even welke maat in jouw achterbrug past. Deze manier van bevestiging is enkel geschikt voor het achterwiel!
Universele bevestiging met L-adapters
Deze adapters zijn vaak gemaakt van rubber zodat ze de motor niet kunnen beschadigen. Het gebruik van L-adapters is zowel mogelijk voor het voor- als achterwiel, maar het gaat hier niet om precies dezelfde adapters. Ze staan namelijk anders gepositioneerd en je hebt er een andere paddockstand voor nodig. Ze werken wel hetzelfde: de achterbrug of voorvork rust als het ware op de adapters zonder ‘harde’ bevestiging. Bij vrijwel iedere motor kun je de L-adapters gebruiken!
Met conische adapters
Conische adapters zijn speciaal bedoeld voor het voorwiel. Als je motor kleine openingen onder de voorvork heeft, kun je ze gebruiken. Het zijn namelijk een soort pinnetjes die in de opening onder je voorvork passen. Het gebruik van de conische adapters komt vrij precies en je moet er wel een beetje handig in worden. Maar als je het eenmaal doorhebt, rust de motor op de adapters en blijft hij stevig op z’n plek staan.
Bevestiging met opvuladapters voor het balhoofd
Zoals de titel al aangeeft zijn deze adapters bedoeld voor het balhoofd van je motor. De opvuladapter past in het balhoofd van je motor en tilt ‘m vervolgens via het balhoofd omhoog. Omdat het ‘bevestigingspunt’ bij het gebruik van deze bevestigingsmethode een stuk hoger ligt dan bij de andere bevestigingen, staat de motor enorm stevig. Een groot gedeelte van het gewicht zit nu namelijk onder het bevestigingspunt in plaats van erboven.
Bevestiging voor enkelzijdige ophanging
Deze manier is natuurlijk alleen bedoeld voor motoren met een enkelzijdige achterbrug. Het koppelstuk heeft een bepaalde breedte die in de wielnaaf van de motor past. Het verschilt per merk hoe groot dat koppelstuk moet zijn. Deze manier van bevestiging is makkelijk en houdt de motor goed op zijn plek. De motor kan er niet vanaf glijden omdat het koppelstuk in een kleine hoek staat, waardoor het gewicht altijd wordt verplaatst naar de dragende kant van de paddockstand.
Wat zijn de voordelen van een paddockstand?
Het allergrootste voordeel van een paddockstand is dat het achterwiel van je motor de grond niet meer raakt. Je kunt daardoor gemakkelijk je ketting reinigen en smeren omdat je aan het wiel kunt draaien. Ook kun je eenvoudiger sleutelen aan het wiel of de rem.
Daarnaast neemt de motor minder ruimte in beslag en staat hij stabieler dan wanneer het zij-standaard wordt gebruikt. Handig wanneer je een kleine schuur hebt en iedere centimeter telt. Er zijn zelfs paddockstands die verrijdbaar zijn, waardoor je je motor gemakkelijk in kleine ruimtes kunt manoeuvreren.
Wanneer je je motor voor enkele maanden stilzet in de winter, drukt het volledige gewicht al die tijd op één punt van je banden. Hierdoor kunnen ze vervormen. Als je gebruik maakt van 2 paddockstands tijdens de winterstalling, dan komen de banden geheel van de grond en heb je dit probleem niet. Dit zou je zomaar een bandenwissel kunnen schelen!
Het laatste voordeel is voor circuitrijders, maar we mogen ervan uitgaan dat ze hier allemaal al bekend mee zijn. Voor degene die het willen weten: wanneer je gebruikt maakt van paddockstands, kun je ook bandenwarmers om je banden heen doen.
Zijn er ook nadelen? Eén kleintje: een zij-standaard heb je altijd bij maar een paddockstand is door zijn grootte niet zo handig om mee te nemen.
Waar koop je de beste paddockstand?
Een groot aanbod hoge kwaliteit paddockstands, zoals van het merk Datona, vind je bij bol.com. Het meest populaire model van Datona is de MotoGP paddockstand. En dat is niet voor niets: de MotoGP paddockstands hebben een stoer uiterlijk, zijn enorm sterk en makkelijk in gebruik.

In onderstaand filmpje kun je alvast zien hoe je de MotoGP paddockstand in elkaar zet. Binnen een paar minuten kun je de paddockstand voor jouw motor gebruiken!