30 april 2023
Ervoor zorgen dat je motor de juiste bandenspanning heeft is heel erg belangrijk. Verschillende motoren hebben een andere optimale bandenspanning. Een onjuiste bandenspanning zorgt ervoor dat je motorbanden sneller slijten, je meer brandstof gebruikt en ook wordt het weggedrag van je motor minder goed. Pomp je motorbanden op tijd op!
De omgeving waar je rijdt heeft veel invloed op welke bandenspanning ideaal is. Zo rijd je op het circuit met een andere bandenspanning dan wanneer je op de openbare weg rijdt. Ook off-road heb je weer een andere spanning in de banden nodig.
De juiste bandenspanning voor jouw motorfiets
De bandenspanning, ook wel bandendruk genoemd, die meestal wordt geadviseerd is als volgt: 2.5 bar in de voorband en 2.9 in de achterband. Maar een hele hoop motoren hanteren een andere bandspanning. Check daarom altijd het boekje dat bij je motor hoort, hier staat het in. Heb je deze niet meer? Dan zit er vaak nog een sticker op je motor waar de optimale bandenspanning opstaat. Ook niet? Dan kun je de website van je merk/type motor nakijken, of de website van een bandenboer. Een simpele zoekopdracht in Google van jouw motor met ’tyre pressure’ erachter getypt zal je ook kunnen helpen.
Is het nodig om de waardes van psi naar bar, of andersom, om te rekenen? Dat kun je doen via omrekenen.nl!
Let wel op: de juiste bandspanning verschilt per type motor en niet per type band. Het is niet zo dat je bandenspanning waardes van de band moet aanhouden, de juiste waardes van een specifieke band verschillen per motor.
De gevolgen van een te lage bandenspanning
- Hoger brandstofgebruik
- Snellere slijtage van de banden
- Zwaarder sturen
De gevolgen van een te hoge bandenspanning
- Minder grip
- Minder comfort
- Banden worden minder snel warm

Er zijn ook uitzonderingen op de geadviseerde bandenspanning van je fabrikant. Ben je zwaarder beladen dan normaal of rijd je met iemand achterop? Dan is het handig om je bandenspanning iets te verhogen, met 0,1 bar. Ga je op het circuit rijden? Verlaag dan je bandenspanning met 0.2/0.3 bar zodat je meer grip hebt. Het iets verlagen van je bandenspanning is ook aan te raden wanneer je off-road gaat rijden.
De spanning van je motorbanden meten
Oké, nu weet je hoe je erachter komt wat de juiste bandenspanning voor jouw motor is. Voor het meten van je huidige bandenspanning heb je een bandenspanningsmeter nodig. Een goede, digitale bandenspanningsmeter heb je al voor zo’n 10 tot 15 euro. Deze simpele bandenspanningsmeters hebben een verlicht display en meerdere meeteenheden zoals psi en bar. Ideaal om in huis te hebben. Je kunt ‘m ook gewoon gebruiken voor je auto.
Meet de spanning altijd voor het rijden als de banden nog koud zijn (bij ongeveer 20 graden, dus niet als je motor uren in de volle zon heeft stilgestaan). De aanbevolen spanning wordt ook bepaald aan de hand van koude banden. De druk in een warme band kan tot wel 0.4 bar hoger zijn dan in een koude band!
Het is belangrijk om de bandenspanning regelmatig te controleren. Het liefst iedere paar weken wanneer je vaak rijdt, en zeker voordat je bijvoorbeeld een weekendje met de motor op pad gaat. Of beter nog: neem de bandenspanningsmeter gewoon mee!
Je motorbanden oppompen en op de juiste spanning brengen
De makkelijkste manier om je motorbanden op spanning te brengen is door een fietspomp te gebruiken waarop een ‘autoventiel’ past. Dit is de meest nauwkeurige manier. De pompen van tankstations kun je ook gebruiken, maar deze zijn vaak niet heel erg nauwkeurig. Ook zijn deze pompen meestal zo gevormd dat je ze handig kunt gebruiken bij het oppompen van autobanden. Het kan bij sommige motoren best een kunstje zijn om de tankstation pompen goed te gebruiken bij een motorband waar de remschijven in de weg zitten.
Ook kun je een compressor van de plaatselijke bouwmarkt gebruiken, als deze tenminste een waterfilter heeft. Zonder waterfilter pomp je gecondenseerde waterdamp in je band en hierdoor is je band extra gevoelig voor wisselende temperaturen.
Motorbanden oppompen met een fietspomp
Het makkelijkste is dus om een fietspomp met autoventiel te gebruiken. Grote kans dat je die al eentje in je garage hebt liggen. Zo niet, dan kun je voor een tientje al een mooie fietspomp met autoventiel aanschaffen!
Tip: check na het oppompen van je banden altijd de spanning met de bandenspanningsmeter zodat je zeker weet dat je goed zit.
De bandenspanning van je motor tijdens de winterstop
Als je in de winter de motor een paar maanden niet gaat gebruiken, pomp je de banden wat harder op. Voeg zo’n 0.5 bar meer toe dan de aanbevolen bandenspanning. Dit verkleint de kans op vervorming van je banden ook al staat er een lange tijd druk op hetzelfde punt.
Als je de motorbanden niet harder oppompt, of als je geen gebruik maakt van een paddockstand, dan kan het zijn dat je nieuwe banden moet aanschaffen door vervorming. Een paddockstand heeft altijd de voorkeur omdat je band hierdoor geen contact meer maakt met de grond.
Meer weten over het klaarmaken van je motor voor de winterstalling? Lees dan onze tips voor de winterstalling van je motor!